Muzeum Motoryzacji Wena z dolnośląskiej Oławy pozyskało najprawdopodobniej jedyny zachowany egzemplarz autobusu Bałtyk. To model produkowany na przełomie lat 50. i 60. w koszalińskich zakładach Bumar. Pojazd wymaga kompleksowego i drogiego remontu.
Do niedawna powszechnie uważano, że nie zachował się ani jeden egzemplarz autobusu Bałtyk produkowanego na przełomie lat 50. i 60. w koszalińskim Bumarze. W tym roku okazało się to jednak założeniem błędnym. W lesie w pobliżu miejscowości Gołaszyn w województwie wielkopolskim odnaleziona została bowiem karoseria takiego pojazdu wykorzystywana jako magazyn na ule.
Stan autobusu pozwala planować renowację
– Informacja o autobusie pojawiła się na forach internetowych w okolicach maja. W komentarzach tego newsa bardzo dużo osób oznaczało nasze muzeum – mówi Henryk Gulka z Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Placówka zdecydowała się pozyskać znalezisko. Jak opowiada jej przedstawiciel, po długotrwałych poszukiwaniach właściciela i licznych namowach udało się przeprowadzić transakcję.
– Autobus nie wygląda optymistycznie – przyznaje nasz rozmówca. Przekonuje jednak, że remont pojazdu jest możliwy, bo najważniejsze elementy zostały zachowane. Stan ramy pozwolił też na wydobycie Bałtyku z miejsca postoju i transport do muzeum bez dodatkowych większych szkód.
– W miarę proste będzie odtworzenie wnętrza – ocenia przedstawiciel placówki. Mówi, że wiadomo, z jakich części korzystano w koszalińskiej fabryce. Zaznacza, że Bałtyk to konstrukcja małoseryjna, a produkcja w większości prowadzona była bardzo prostymi sposobami. – Zachowała się właśnie ta technika. Pomoże nam to w wiernej rekonstrukcji całości – usłyszeliśmy.
Wena poszuka zewnętrznego finansowania prac
Muzeum podejmie się renowacji i będzie prowadzić ją tak, by zachować jak najwięcej elementów oryginalnych. Po zakończeniu prac pojazd ma być w pełni sprawny. – Szykujemy się na bardzo duże wydatki – podkreśla Muzeum Wena. Będzie ono starać się o pozyskanie finansowania zewnętrznego.
Henryk Gulka ocenia, że odnaleziony Bałtyk to pomnik techniki o szczególnym znaczeniu dla muzealnictwa motoryzacyjnego. W przyszłości pojazd ma zaś prezentować się tak, jak w czasach swojej świetności. Póki co trudno przewidzieć, kiedy to nastąpi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.